سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

98/7/30
11:57 ع

نقد و بررسی بازی جدید eFootball PES 2020

بررسی و نقد بازی eFootball PES 2020 کاری چالشی و در عین حال لذت‌بخش است. به تازگی و مانند هر سال نسخه‌ی جدیدی از سری بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال Pro Evolution Soccer که در ایران به نام «پِس» (PES) مشهور هستند، روانه بازار شده است. عنوان بازی جدید با اندکی تفاوت به eFootbal PES 2020 تغییر پیدا کرده است. در ادامه با بررسی بازی PES 2020 همراه باشید.

سابقه‌ی رقابت دو عنوان اصلی در حیطه شبیه‌سازهای ورزش فوتبال حالا به یک تاریخچه‌ی سی ساله نزدیک می‌شود. دو عنوان «پِس» از شرکت «کونامی» و «فیفا» (FIFA) از شرکت «الکترونیک آرتز» (Electronic Arts) دو رقیب دیرینه در این حیطه هستند. در حال حاضر کمتر کسی به یاد می‌آورد که در سال‌های ابتدایی این رقابت عنوان «پِس»  برتری غیرقابل‌انکاری نسبت به رقیب خود داشت است. این برتری رفته رفته به دلیل اشتباهات جبران‌ناپذیر ناشر بازی یعنی شرکت کونامی و سهل‌انگاری تولیدکنندگان، رنگ باخته و رقیب گوی سبقت در این رقابت  را از آنها ربوده است.

نقد بازی eFootball PES 2020

نقد بازی eFootball PES 2020

 

در حال حاضر، اگر از کسی در مورد بهترین بازی شبیه‌ساز فوتبال سوال شود، بدون شک نام فیفا اولین گزینه ی مورد نظر او خواهد بود. اما در طی این سال‌ها شرکت کونامی دست از تلاش برای بازپِس‌گیری جایگاه از دست رفته خود برنداشته و در طی چند سال اخیر با بالا بردن کیفیت بازی PES و در بسیاری موارد کپی کردن فرمول‌های موفق پیاده‌شده توسط رقیب، سال به سال پیشرفت محسوسی در نزدیک شدن به رقیب داشته است. یک استراتژی موفق که تقریبا یک دهه پیش به کمک آن شرکت الکترونیک آرتز موفقیت بزرگی برای بازی فیفا در همه‌ی زمینه‌ها به خصوص میزان فروش به دست آورد.

 

تمرکز ویژه در بخش آنلاین

همان‌طور که از عنوان بازی هم مشخص است، تمرکز بازی جدید بر بخش آنلاین آن است. کمپین بازاریابی گسترده‌ی بازی هم در این بخش همین مهم را یادآور می‌شود. در حال حاضر، بازی آنلاین تبدیل به بخشی ثابت و بسیار محبوب در بین گیمرها شده و بسیاری از بازی‌ها برای جلب توجه بیشترگیمرها بخش‌های آنلاین متنوع و جذابی را در خود جای داده‌اند. بازی PES  چندین بخش آنلاین مختلف دارد که هر کدام به تنهایی و تا مدت‌ها می‌تواند شما را سرگرم کند. از بخش‌های قدیمی این بازی بخش «مستر لیگ»  (Master League)آن است که به نوعی شبیه‌ساز لیگ قهرمانان اروپا است، که به جرات می‌توان از آن به عنوان معتبرترین رقابت‌های باشگاهی دنیا در رشته فوتبال نام برد. یک بخش قدیمی دیگر، (Become A Legend)  است که در آن می‌توانید در نقش یک بازیکن فوتبال مسیر رشد و قهرمانی شخصی او را پیموده و تبدیل به قهرمانی بین‌المللی شوید.

اما بخش اصلی آنلاین بازی بخش «باشگاه من» (My Club) است که بار اصلی بازی در حیطه‌ی آنلاین را به دوش می‌کشد. در این بخش با انتخاب تیم محبوب خود از بین بهترین‌های دنیا و جذب بهترین بازیکن‌ها، تیمی رویایی را خواهید ساخت. اما شاید یک تیم رویایی هم در این بخش نتواند به تنهایی ضامن برنده شدن شما باشد. بدون تعارف سخت‌ترین بخش بازی همین بخش است. تمامی گیمرها از اقصا نقاط دنیا به شکلی بی‌رحمانه سعی در بالا رفتن در جدول رده‌بندی بازی دارند که شامل چندین رده‌ی مختلف بوده و هر رده نشان دهنده‌ی قدرت بازی گیمرها است. این یعنی برای بردن در هر بازی شما باید هر آنچه در توان دارید را صرف کنید و مطمئنا هیچ حریفی نیز به راحتی میدان را در مقابل شما خالی نخواهد کرد.

بررسی بازی PES 2020

بررسی بازی PES 2020

 

سیستم عقد قرارداد با بازیکن‌های جدید بسیار شبیه به سیستم «لوت باکس» (Loot Box) در بازی‌های مشابه است که به میزان زیادی مبتنی بر شانس است. در مورد اخلاقی یا حتی عادلانه بودن این سیستم خرید در بازی‌ها بحث‌های بسیار مطرح شده است که در این مقاله نمی‌توان به تحلیل آنها پرداخت و فقط باید به این نکته اذعان کرد که در موارد متعددی شانس دریافت بازیکن خوب از این سیستم بسیار کم است. به هر حال به کمک این سیستم و با چاشنی شانس می‌توانید تیمی از ستاره‌ها در اختیار داشته باشید. دریافت بازیکن جدید فرایند جالبی است و عملا یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازی است. شیوه‌ی معرفی بازیکن با گرافیک فوق‌العاده‌اش نیز بسیار جذاب است و لحظات هیحان‌انگیزی را رقم می‌زند.

در این بخش اتفاقات جالبی نیز رخ می‌دهد که بیشتر برای عشاق سینه چاک فوتبال جذاب خواهد بود؛ مثلا خرید بازیکن ایرانی شاغل در لیگ هلند، رضا قوچان‌نژاد که با امتیازی خوب به تیم شما اضافه می‌شود و برای هر ایرانی مایه مباهات است. یا نقل انتقالاتی فوتبالی که درعالم واقعیت درصد شانس انجام شدنشان چیزی بین مایل به صفر تا خود صفر در نوسان است! مثلا انتقال «سرخیو راموس» (Sergio Ramos) مدافع متعصب «رئال مادرید» (Real Madrid) اسپانیا به دشمن دیرینه خود یعنی تیم «بارسلونا» (Barcelona) یا به خدمت گرفتن بازیکنانی افسانه‌ای مثل «فرانچسکو توتی» (Francesco Totti)   که دوران بازیگری او به پایان رسیده است.

اساس گیم‌پلی بازی سال‌ها است که بدون تغییر باقی مانده است. اما در طی این سال‌ها تلاش شده تا بازی هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک شده و حس واقعی یک بازی فوتبال را داشته باشد.مثلا اگر شیوه‌ی بازی شما مبتنی بر دفاع و ضد حمله باشد نمی‌توانید با تیمی که برای حفظ توپ و بازی مالکانه برنامه‌ریزی شده است، خوب بازی کنید؛ چون ابزار لازم برای این کار را ندارید. وقتی یک تیم هماهنگ و خوب در اختیار داشته باشید، بازی بسیار لذت بخش است و به شما امکان ارائه‌ی یک بازی روان برای رسیدن به دروازه حریف و خلق موقعیت‌های مختلف در بازی داده می‌شود. که بسیار لذت‌بخش است و طرفداران دو آتشه‌ی فوتبال را راضی نگه می‌دارد.

نقد بازی eFootball PES 2020

نقد بازی eFootball PES 2020

 

در حال حاضر، یکی از اسطوره‌های فوتبال جهان یعنی «آندرس اینیستا» (Andres Iniesta) هافبک خلاق بارسلونا و تیم ملی اسپانیا که پاس‌های میلی‌متری و مهندسی‌شده اش زبان‌زد خاص‌ وعام بوده، در ژاپن، سال‌های انتهایی دوران فوتبال خود را می‌گذراند. سازندگان بازی به کمک او چند حرکت کاملا جدید از جمله شیوه «دریبلینگ خاصش» (Finesse Dribling)  را به بازی اضافه کرده‌اند که به واقعی‌تر شدن بازی افزوده است.اگر بخواهیم گیم‌پلی بازی  را با رقیب مقایسه کنیم، با توجه به تجربه‌ی شخصی در کل این بازی از گیم‌پلی ساده‌تری برخوردار است.

گرافیک بازی به ویژه در بخش طراحی بازیکنان بسیار زیبا و چشم‌نواز است. البته این نکته اصلا عجیب نیست وقتی بدانیم برای ساخت PES جدید از موتور «فاکس انجین» (Fox Engine) استفاده شده است. این موتور بازی‌سازی یکی از قویترین موتورهای بازی‌سازی موجود صنعت گیم است که توسط تیم بازی‌سازی تحت رهبری «هیدئو کوجیما» (Hideo Kojima)  زمانی‌که او هنوز در «کونامی» حضور داشت، ساخته شده است. این موتور قدرتمند به صورت اختصاصی برای عنوان جذاب «متال گیر سالید 5» (Metal Gear Solid 5 : The Phantom Pain) ساخته شده و حالا کونامی از آن برای ساخت بازی ورزشی جدید خود استفاده کرده است. از نقاط قوت این موضوع امکان طراحی بازیکنان به صورت کاملا واقع‌گرایانه است که بر جذابیت‌های بازی به‌شدت افزوده است.

موسیقی بازی شامل قطعاتی پرانرژی و متنوع است که به خوبی فضای سرزنده و ورزشی را حفظ کرده و در زمان استراحت یا مابین بازی‌ها جوی مفرح را ایجاد می‌کند. قطعات متفاوتی از هنرمندان بین‌المللی در این بازی وجود دارد.

یکی از نقاطی که همواره بازی PES درآن ضعف داشته است عدم خرید حق امتیاز استفاده از نام تیم‌های بزرگ لیگ‌های معتبر اروپایی در بازی است که در این شماره نیز دیده می‌شود. اما تلاش شده تا تعداد بیشتری از تیم‌ها با نام اصلی در بازی وجود داشته باشند،  از جمله تیم «منچستر یونایتد» (Manchester United) که در شماره جدید به بازی افزوده شده است. البته در این زمینه باید تلاش بیشتری نیز صورت بگیرد.

نقد بازی PES 2020

 

به عنوان حرف آخر، شماره‌ی جدید بازی PES روند مثبت دیگری در کارنامه این سری از بازی‌ها محسوب می‌شود. اما باید دید توان رقابت و حتی کنار زدن رقیب قدیمی و قدرتمند خود را در حیطه شبیه‌ سازهای ورزش فوتبال دارد یا خیر؟

 

Resolution

Platform: PS4 – Score: 7.5 out of 10



ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ